Wat is een fotografiebriefing?
Een briefing is een uitleg over wat er nodig is om een doel te bereiken. Als twee mensen over een onderwerp praten hebben zij niet altijd hetzelfde plaatje in hun hoofd. Daarom wil een fotograaf graag weten wat jij als uitkomst verwacht van de fotosessie. Je kunt het zien als een samenvatting van de specificaties, feiten en andere details van de fotografieklus. Aan de hand van deze briefing geef je de fotograaf een goed beeld over de invulling en verwachte uitkomst van de opdracht. Ook kun je zo de wederzijdse verwachtingen managen. Met het afstemmen van verwachtingen creëer je kaders die handig zijn in het creatieve werk. Daarnaast is het voor de fotograaf fijn om te begrijpen welke rol hij of zij inneemt. Een fotografiebriefing is een essentieel onderdeel als je aan de slag gaat met je bedrijfsfotografie.
Het belang van een fotografiebriefing
Het is verstandig om alle afspraken en wensen te verzamelen in een fotobriefing. Zo zorg je ervoor dat het eindresultaat aansluit bij de verwachtingen die je hebt. Met deze kennis kan de fotograaf beelden maken die aansluiten bij de marketing- en communicatiedoelstellingen van jouw organisatie, producten en diensten. Bovendien kun je efficiënt te werk gaan omdat alles vooraf goed is afgesproken.
Aan de slag
Welke onderdelen moeten terugkomen in jouw fotografiebriefing?
Stap 1 - Bepaal je doel(groep)
Het doel van je fotografie
Eerst nemen we een paar stappen terug. Waarom heb jij een fotoshoot gepland? Wat is het doel van jouw fotografie? Welke verhaal wil jij vertellen in je foto's? Het helder hebben van jouw doel helpt je met het bepalen van de invulling van de fotoshoot. Ook helpt het de fotograaf om creatief mee te denken.
De doelgroep
Ook bepaal je de doelgroep van de foto's: voor wie zijn de foto's bedoeld? Je wilt dat de foto's je doelgroep aanspreekt. Bepaal het verhaal en de sfeer van de foto's. Dit kun je makkelijk doen door een aantal kernwaarden te noteren. Worden de foto's stoer, praktisch of moet het inspireren? Blijf bij jezelf als organisatie maar ga ook na wat de drijfveren van jouw doelgroep is en wat hen zou aanspreken. Wat moet jouw doelgroep zien en voelen op het moment dat ze de foto voor het eerst zien?
Het gebruik van je foto's
Tot slot denk je vooraf na over waar je de foto's plaatst. Gaat het om printmedia zoals een gevelbanner of juist om bijvoorbeeld een social post? Er zijn genoeg mogelijkheden voor het gebruiken van je foto's. Welk medium gebruik je daarvoor en in welke vorm? Als je dit helder hebt kun je beter bepalen hoe een object overkomt. Dat helpt je ook te bepalen in welke afmetingen je foto's nodig zijn. Op basis hiervan kan de fotograaf meedenken over het in beeld brengen van de personen of het onderwerp en ervoor zorgen dat de juiste composities zoals vierkant, smal, hoog gemaakt worden.
Stap 2 - Beschrijf je onderwerp
Vooraf bepaal je ook wat het onderwerp van de fotografie wordt. Beschrijf je product of dienst zodat de fotograaf kan meedenken in het uitbeelden wat jouw organisatie doet. Heb je fotografie opgenomen in je huisstijldocument? Stuur deze dan naar de fotograaf. Dit biedt de fotograaf handvaten om mee te kunnen denken.
Stap 3 - Inspiratie
Ga (online) opzoek naar voorbeelden. Stuur voorbeelden mee van foto's die je aanspreken. Waarom spreken die foto's aan en waarom zou zoiets passen bij jouw organisatie? De foto's moeten passen bij het beeld van het bedrijf. Natuurlijk geef jij hier je eigen draai aan. Stem deze stijl af met de fotograaf. De inspiratiefoto's kun je verzamelen aan de hand van een moodboard. Dit kan online of door middel van knippen en plakken. Verzamel stijlvoorbeelden en vraag de fotograaf om feedback. Stem hierin ook de nabewerking van je foto's met elkaar af.
Stap 4 - Wie, wat en waar?
Essentiële onderdelen van je fotoshoot zijn datum, tijd en locatie. Als de fotoshoot buiten gebeurt, is het handig om een binnenlocatie als alternatief te hebben. Want helaas heb je geen invloed op het weer. Met deze informatie heeft de fotograaf een goed beeld van de soort lichtbron en kan de technische set-up hierop aangepast worden. Zorg voor een opgeruimde achtergrond, het is niet leuk om achteraf bijvoorbeeld een onbedoelde prullenbak tegen te komen in de foto's. Ga je naar meerdere locaties? Maak dan een callsheet. Dit is een planning waarin staat wie en wat waar en wanneer moeten zijn. Dat werkt efficiënt en als het goed is heb je aan het einde van de dag alle foto's geschoten die je graag zou willen. Voorzie de fotograaf van praktische informatie om verrassingen te voorkomen. Denk aan een lijst met telefoonnummers, contactpersonen en adresgegevens. Ook als er sprake is van eventuele veiligheidsmaatregelen kun je dit melden. Zorg goed voor je medewerkers en denk bij hele fotografiedagen ook aan de lunch voor de medewerkers van de shoot.
Stap 5 - Verdere specificaties
Verder is er nog sprake van praktische specificaties zoals het aantal foto's. Dit is vaak gebonden aan je budget. Dit bespreek je vooraf met de fotograaf. Stem het aantal foto's af per setting of vanuit hoeveel hoeken een foto gemaakt moet worden. Noteer ook de verhoudingen van je foto's als je hierin een voorkeur hebt. Voor een websiteheader is het bijvoorbeeld handiger om een liggende foto te hebben dan een staande foto. Soms kan een vierkante foto handiger zijn voor en social update. Vraag de fotograaf ook hoe het zit met beeldrechten en de voorwaarden voor het gebruik van de foto's.
Stap 6 - Werk je met modellen?
Wie zijn je modellen?
Geef hen de juiste instructies. Dat kan eventueel door middel van je briefing. Stem af wie wat regelt. Moeten zij vooraf nog naar de visagie? En is er nog sprake van bepaalde kledinginstructies? Wees voorzichtig met drukke prints en grote merkafdrukken op kleding. Stel als dat nodig is een contract op met privacy en veiligheidsissues. Als je werkt met modellen van een bureau is dit vaak al geregeld.
Let op privacy
Het is belangrijk dat je van iedereen die op de foto komt, toestemming hebt. Ga na wie er worden gefotografeerd en spreek af wie dit regelt. Ook is het goed om de locatie van de fotoshoot om akkoord te vragen en op de hoogte te brengen van de shoot. Dit gaat vaak om semi-publieke ruimtes. Zoek dit vooraf uit en maak afspraken met de fotograaf hierover.
Stap 7 - Ruimte voor feedback
Als de fotografiebriefing af is, deel je het document met de fotograaf. Vaak is het handig om de briefing samen mondeling door te nemen. Dit zodat er ruimte is voor eventuele vragen en feedback. De fotograaf heeft vaak goede ideeën of zou iets misschien toch anders doen. Door samen de briefing door te nemen kun je nog van gedachten veranderen en dit meenemen in het plan van aanpak. Zo heb ga je gegarandeerd een succesvolle fotoshoot tegemoet.