Ook zo klaar met die statische "say cheese" momentopname van je team? Liever een groepsfoto met meer sfeer en dynamiek? Laat je dan inspireren door deze 5 tips voor een originele teamfoto.
benieuwd naar tarieven?Ook zo klaar met die statische "say cheese" momentopname van je team? Liever een groepsfoto met meer sfeer en dynamiek? Laat je dan inspireren door deze 5 tips voor een originele teamfoto.
benieuwd naar tarieven?Je kent ze vast wel: teamfoto's waarbij iedereen met een verstarde glimlach in de camera staart. Niet heel inspirerend. Je wilt mensen juist meenemen in de sfeer en het teamgevoel binnen je bedrijf. Dat kan zo origineel als je zelf wilt. Belangrijk is dat de foto past bij jouw organisatie.
Zakelijke portretfoto’s van je team geven een persoonlijk beeld van de mensen die er werken. Zo weet je meteen bij wie je voor welk thema terecht kunt. Wil je ook een beeld schetsen van de sfeer en samenhang binnen het team? De uitstraling die past bij jullie bedrijf of organisatie in beeld brengen? Kies dan voor een originele teamfoto. De mogelijkheden zijn eindeloos… Laat je inspireren door deze tips.
Voor een originele teamfoto is het belangrijk goed te bekijken wat bij je bedrijf of organisatie past. Zit je in een serieuze branche en hecht je doelgroep daaraan? Dan is een foto in carnavalsoutfit waarschijnlijk niet de beste keuze. Kies voor een geloofwaardig beeld van je team in een passende omgeving.
Is je werklocatie niet het meest inspirerend voor een originele teamfoto? De systeemplafonds weerspiegelen misschien niet direct de goede sfeer die binnen je team heerst. Kies er dan voor om op locatie te fotograferen. Waar doen jullie bijvoorbeeld een ommetje tijdens de lunch? Kijk eens met andere ogen naar de omgeving en ontdek de mogelijkheden.
Een teamfoto is een momentopname. Als er wisselingen zijn binnen het team, kan deze relatief snel niet meer actueel zijn. Je kan ervoor kiezen om regelmatig een nieuwe originele teamfoto te (laten) schieten. Wij kennen nog wel een goeie bedrijfsfotograaf ;-) Maar je kunt ook gaan voor een concept dat makkelijk aangepast kan worden. Bijvoorbeeld door nieuwe teamleden vrijstaand te fotograferen, zodat je ze makkelijk aan de groepsfoto kunt toevoegen. Of eruit halen bij vertrek.
Bij Beeldvoerders werken we met de groeimetafoor. Online marketing lijkt op de groeifases van een boom. En beeldvoerders zouden geen beeldvoerders zijn, als we dit niet in beeld gebracht hadden. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, dus hoe lang je bedrijfsmotto of merkverhaal ook is, vat het eens samen in een beeld. In combinatie met je team kom je zo to een originele teamfoto die perfect bij je bedrijf of organisatie past.
Om je creatieve teamfoto een extra originele lading mee te geven, kun je ook rekening houden met speciale gelegenheden. Bijvoorbeeld een jubileumjaar van je bedrijf. Of een sfeervolle foto van het team voor de kerstkaart. Zo zijn er nog veel meer teamfoto ideeën te bedenken.
Ook een creatieve teamfoto maken? We denken graag met je mee.
Een profielfoto laten maken. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken? Wat maakt nou een goed portret? Consistentie in portretfoto's van al je collega's is belangrijk. Denk daarbij aan een vaste achtergrond, kleurbalans, compositie en natuurlijk een vaste belichting. Doordat de foto's vergelijkbaar met elkaar zijn, zorgen de foto's voor herkenning. Houd hiermee ook rekening met nieuwe medewerkers. Is het de bedoeling dat zij ook op dezelfde manier op de foto kunnen als zij er later bijkomen? Bij het fotograferen houden wij rekening met de rule-of-third, de ooglijn, schaduwwerking in de ogen en natuurlijk geen onnatuurlijke glans op de huid.
Welke achtergrond is het best? Dat hangt er vanaf wat voor werk je doet en hoe je huisstijl uitgewerkt is. Buiten, in de studio, of aan het werk op kantoor. Belangrijk is dat de achtergrond niet teveel afleidt. De aandacht moet natuurlijk uitgaan naar het onderwerp: jijzelf of je collega. Met een effen achtergrond is de persoon later bij de nabewerking goed vrijstaand te maken. Je kunt dan nog veel kanten op met bijvoorbeeld een zwarte achtergrond, een witte achtergrond of een transparant portretfoto. Dat kan handig zijn voor het gebruik van de foto op bijvoorbeeld je website of flyers.
Er zijn geen regels over wat je wel en niet kunt dragen. Wel hebben we enkele tips. Het belangrijkste is, dat je je comfortabel voelt in wat je draagt. Zakelijke kleding kan formeel of informeel zijn, afhankelijk van de organisatie en het beeld wat je vast wilt leggen. Felle kleuren en drukke prints zouden kunnen afleiden. Of juist het karakter van je organisatie onderstrepen. In het algemeen kan je zeggen: drukke patronen & streepjes werken niet zo goed. Dan ontstaat voor je het weet het zogenaamde moiré-effect. Effen kleuren werken vaak wel goed voor zakelijke portretten, omdat de nadruk dan ligt op het gezicht.
De meeste mensen gaan liever naar een tandarts dan naar een fotograaf. De vraag is natuurlijk: waar heb je de mooiste glimlach? Tijdens een fotoshoot is het vaak een kwestie van opwarmen door een paar foto's te laten schieten. De professionele fotograaf zal je aanwijzingen geven en zorgt ervoor dat jij je op je gemakt voelt. Dit moet natuurlijk aanvoelen. Want ongemakkelijkheid ga je zien. Hoe bereid je je voor op een zakelijke portretshoot? Een goede nachtrust en zonneschijn in de week voor jouw sessie kan geen kwaad. Zorg in ieder geval dat je op je gemak bent!
Benieuwd of het inhuren van een make-up artiest een goed idee is? Vaak hangt dit samen met het doel van de foto's. Goede visagie heeft een behoorlijk grote impact. Geen glimmers, een natuurlijke uitstraling. Er niet te dik bovenop. Binnen onze fotostudio werken we samen met diverse professionals op het gebied van visagie. Ook een fotoshoot met visagie is dus mogelijk.
Wanneer je de zakelijke portretten van je medewerkers ontvangen hebt, ga je ze natuurlijk zo veel mogelijk gebruiken. De beste tips voor portretfotografie? Laat al je collega's bijvoorbeeld hun LinkedIn profielfoto aanpassen of laat een nieuwe e-mailhandtekening maken voor iedereen. Van visitekaartjes tot papieren flyers: de mogelijkheden zijn eindeloos. Laat jezelf zien met een overtuigend zakelijk portret.
Een technische uitdaging om een creatief doel te bereiken. Daar doe je Wilmar een plezier mee.
Meer over Wilmarvraag offerte aan